Wednesday 22 February 2012

never stop dreaming..


post kali ni lebih kepada memberi inspirasi..
dreaming di sini bukan bermakna berangan 24 jam atau mimpi di malam atau di siang hari..!
(walaupun tu lah realitinya..)

let me tell you this..
Aku memang kaki berangan..thats the fact! daripada kecik sampai la dah boleh jd bini orang sekarang ni.
tapi, most of benda2 yang aku angankan tu aku nak dia jd realiti..bukan sekadar berangan-angan kosong..
contoh, time ambik UPSR, aku selalu berangan nak masuk asrama..jealous kot tgok orang sekolah SBPI, MRSM..especially Kolej Tunku Kursiah..honestly, aku memang teringin nak masuk sekolah tu. tapi, Allah Maha Berkuasa..aku tak dapat satu offer pon walauapun dapat 5A. fine!! (frust+unsatisfied). pastu mak aku cakap la, ''Ala, kecik lagi Form 1..nanti Form 4, pergi lah masuk asrama.." ok, aku ter'percaya' dgn kata2 tu..sejak tu aku berazam la yg nak buktikan walaupun aku tak masuk asrama, aku boleh dapat 8A PMR nanti..

Gedebak-gedebuk, 3 tahun aku kat SMK Malim Nawar dan Fatin Nabila pun menduduki PMR, tanpa memegang apa2 jawatan kat sekolah, pengawas sekolah tidak..ketua kelas tidak, librarian lagilah tidak..dan alhmdulillah, Allah Maha Memberi, Dia anugerahkan aku dapat 8A..berjayalah misi aku nak buktikan kt kwn2 yg dok kt asrama aku boleh dapat 8A..tapi, misi nak ke asrama tak tercapai- sekali lagi!. sebabnya, aku mmg tak minta MRSM. dan satu-satunya tawaran yang aku dapat ialah ke Sekolah Teknik Persiaran Brash, Ipoh untuk  aliran Kejuruteraan Awam- cita2 aku pada mulanya.. and again, mak aku berat nak lepaskan aku ke asrama-for the second time. even, kawan aku, Aie pon nasihatkan aku stay jer kat sekolah tu..ok2!!

Aku pon dengan yakin, teruskan pengajian kat sekolah tu dengan misi baru. that is, my ultimate dream for my whole life! aku nak jadi budak Melayu pertama SMK Malim Nawar yang sambung belajar ke overseas..and at that moment, baru aku sedar yang aku bukan nak jadi Engineer tapi Doktor..tapi, sebelum tu aku mmg da lama berazam nak further ke German for engineering just because of the language dan brand2 kereta terkemuka keluaran mereka.bila aku Form 4, aku dapat offer jadi pengawas. yup, that was also my dream..dan jgn terkejut aku mmg berangan nak jd ketua pengawas time 2. (perasan jer lebih!)

During form 5, i don't look back anymore..i just step forward on what i want, on what i want to be..leaving behind my friends.(that's the worst part actually..i want to be the first, but they want to be the second..i want to focus, but they want entertainment- that i could not cope anymore and i leave them-byebye!) *we can be the best together but they refuse to follow me, instead.. the do by their way. so, i had no choice other that to move alone..* at that moment, alhamdulillah, my dream come true.. aku jadi ketua pengawas. that active both in academic and sports..Allah Maha Kaya, result SPM aku cemerlang that good enough to apply for JPA..and the rest, baca post2 yang sebelum ni, ok!

Conclusionnya, aku tak pernah berhenti berangan..walaupun apa yang aku angankan mungkin tak jd kenyataan, sekurang-kurangnya apa yang aku angankan itu lah sebenarnya yang menolak diri aku utk jd apa yg aku angankan..dream di sini lebih kepada cita-cita..dan di sebalik apa yang berlaku, pasti ada hikmahnya..contoh senang mcm kat atas, mak aku berkeras tak kasi aku g asrama..tapi, tengok sekarang! aku di PASUM..kalau aku ke asrama jugak, mngkin aku tak ada  kt sini.. Allah Maha Mengetahui sebennarnya!..

*berangan tu mmg bagus tapi, sebagai Muslim, kita perlu beradab time dok berangan tu!

  • Firman Allah S.W.T.:
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لِّأُوْلِي الألْبَابِ

MaksudnyaSesungguhnya dalam penciptaan langit dan Bumidan silih bergantinyamalam dan siangterdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.
الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ
رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
maksudnyaYaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan dudukdan dalam keadaanberbaringdan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi sambil berkata: "Ya TuhankamiEngkau tidak menciptakan ini dengan sia-siaMaha Suci EngkauMaka peliharalah kami darisiksa neraka."

(surah ali-imran:Ayat 191
ADAB DAN CARA BERFIKIR DALAM ISLAM
  • Manusia dikehendaki berfikir berdasarkan wahyu dan syariat Ilahi.
  • Berfikir dengan akal fikiran yang sihat supaya dapat membezakan antara perkara yangbaik dengan buruk.
  • Berfikir berdasarkan bukti-bukti kajian saintifik supaya dapat menerokai bidang-bidangilmu yang praktikal.
  • Berfikir berdasarkan maklumat dan fakta yang benar dan tepat dapat mewujudkan disiplinilmu yang memberi manfaat.
  • Berfikir dengan bersumberkan matlamat yang jelasberfokusdan terancang.
  • Antara cara-cara berfikir menurut Islam:
(a) mengetahui perkara yang difikirkan dan tujuan berfikir ;
(b) mengetahui batasan dan kemampuan akal ;
(c) mengetahui langkah-langkah mencapai matlamat dan risiko di sebaliknya.



Sources:http://perppis.blogspot.com/2010/07/akal-cahaya-hidup.html

ok, da pukul 2.09am kot! pendek plak karang angan2 aku jap g.. till then, assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment